Utazunk - Szilvi és Dzsó

Utazunk - Szilvi és Dzsó

HASZNOS

2013. július 04. - Rapsonné

Néhány hasznos dolog

Ha utazni akarunk nem latinbetűs országban, legyen nálunk egy ANDROIDOS TABLET. Óriási segítség!
Mi azt csináljuk, hogy eleve van egy offline google térkép rajta, ami a fontos dolgokat mutatja, és az aktuális helyszínt lementük részletesen, amikor wifit találunk. Ez több dologra jó:
1: a gps-szel nyomon követhetjük az útvonalat, hogy egyáltalán jó irányba haladunk-e(akár a városi buszon),
2: a feliratokat (pl busznál, vonatnál a célhelyszínt) kinagyítjuk, (ha hármat koppintunk a térképre, a felirat felnagyítható), és megmutatjuk a jegyárusnak. Ilyenkot nincs magyarázkodás, mutatod, hogy hányat kérsz (tudod, a magyar kettő az itt nyolc, úgyhogy mutatóujj-középsőujj a kettő, ha meg csak egy az pedig a muatatóujj, a hüvelykujj az OK. jele), és kész is. Meg fogja mutatni a monitoron lévő járatokat, és lehet válogatni. Ha dátumra veszel, simán leírod egy papírra, ugyanúgy írják, mint mi, év.hónap.nap és óra:perc

3: Legyen egy offline google translate a tableten. Ebbe beleírjuk a kérdéses dolgokat, fordítás kínaira. Működni fog, garantáltan.
Mivel rengeteg dialektus van, egymásnak is le szokták írni az eltérő kifejezéseket, így, ha nem tudod kiejteni jól, amit akarsz, fordítsd le. Ezt ők is használni fogják veled szemben.

Legyen nálunk papír, ceruza, jól jön az alkudozáshoz.

Fontos, hogy legyen egy ötven szavas szókincsünk szóban, írásban, pinjinben (a latinbetűs változat)
Számok, ÉGTÁJAK (ez egy égtáj alapú társadalom), alap írásjegyek: fel, le, nő, férfi, ég, béke, ember, víz, kína, fa, erdő, ezek nagyon egyszerűek. Ha ki kell választani egy buszmegállóban pl az állomást, sokkal könnyebben fog menni.
Felesleges mondatokat megtanulni, nem értik meg mindenhol, te meg úgyse tudod úgy mndani, hogy jó legyen. A köszönést és a köszönömöt nagyon értékelik.

Angol: alapfok elég, ezzel az átlag felett vagyunk már, de nagyvárosban hasznos lehet.

Módok:

Vasút: a vonat nagyon kényelmes, talán a legjobb. Drágább a busznál, egy éjszakás járat (pl. egyszer 11 órát utaztunk Wutangshan-Csunking, 739 km) a nem gyors vonaton, de soft sleeperrel 276 yuan. ugyanez a táv a gyorsvasúton fele idő majdnem kétszer ennyi pénzért.
A sima hard seat is kényelmes, mint nálunk az intercity, egy másfél órás út kb 40 yuan. Minden járat klímás, tiszta.
Szinte mindenhová el lehet jutni, nagyon komoly vasúthálózat van.

Busz: Ez is meglepően kényelmes, előnye, hogy ahol a vonatnak kerülni kell, ott a busz átmegy, Mindenhová elvisz. Ebből is van hosszú járat, a hosszú itt a Canton-Lasza útvonalat jelenti, ha jól emlékszem, 28 óra. Annyira kényelmes, hogy a 8-10 órát meghalaó vonalakon már van sleeper járat, vagyis emeletes ágyak vannak az ülések helyén egy emeletes busz magasságú járaton. Népszerű, mert sokkal olcsóbb, mint a vonat.
A buszok tiszták, modernek (klima, tv), jó nagy lábtér van, nem kell nyomorogni, mint a Ryanair járatain... :)
A hosszabb járatok két-három óránként megállnak, az autópályák (az is van nagyon sok) mellett nagyon pöpec benzinkutak vannak.
Ezen kívül jár még a kisebb helyeken kisbusz, max 30 fő, ezek is klímásak. Általában max 20-30 km-t megy velük az ember, 3-5-10 yuanba kerül egy menet.

Repülő: mint nyugaton.

Hajó:???

Városi közlekedés:

Metro: A nagyvárosokban van metro, nagyvárosnak azt nevezem, amiről hallott a magyar ember és legalább 4 millióan laknak benne :)
A metrohálózat nagyon korrekt mindenhol, városonként eltérő a vonalak száma, Xianban pl csak kettő volt, de már épül a harmadik, Sanghajban volt egy csomó, átszőtte a várost, bárhová el lehetett vele jutni (hány vonal???)
A kép egységes, automatás vásárlás, nagyon egyszerű és mindenhol tud angolul a gép. 2-5 yuan között mozog, távolságtól függően. Kapunk egy kártyát, amit a végcélnál bevesz a kiengedőkapu. A föld alatt szabadon mozoghatunk.
A metrokocsik üveggel vannak elválasztva a várakozóktól, nehogy a nagy tolongásban valaki beessen, így öngyilkossági helyszínnek is alkalmatlan.
Nagyon klimatizált, ami elsőre durva, de csúcsforgalomban másképp nem lehet levegőt kapni. Minden megállót bemondanak angolul, jobb helyeken ki is írják pinyinben.

Busz: Vannak 1 vagy 2 yuanos buszok. Egy nagy perselybe kell a felszálláskor bedobni az összeget, nem árt ha van nálunk egyes, mert visszaadni senki nem fog. Ez a közlekedési forma is tökjó, előnye a metrohoz képest, hogy lehet nézelődni a megállók közt, viszont ehheznem árt némileg tájékozottnak lenni a kínai írásjegyekben, hogy legalább beazonosítsuk. Minden állomást bemondanak, úgyhogy ha valami oknál fogva nem áll meg egy megállóban a busz, tudni fogjuk, hogy ott volt egy. De kevés olyan hely van, ahol nincs ember. Az is jó módszer, ha rajzként tekintünk az írásegyekre, tökre működik, csak figyeljünk meg egy kifejezésben legalább kettő egymásutánit, hogy el ne tévesszük.

taxi:
Ebből többféle van. Biciklis riksa, motoros riksa, robogós, kisbuszos. Ezek mind alkudozással mennek, nagyon alacsony árat kell mondani, ne a magyar árakhoz viszonyíts, annál sokkal olcsóbbak.

Rendes személygépkocsis taxi: általában 5 yuan az alap, arról indul, de van ahol tízről. A többi alku kérdése, legalább a felét kell mondani, mint amit ő mond, és valahol találkoztok.

Szállás:

Ha kényelmesek vagyunk, keressünk youth hostelt. Itt szinte mindenhol beszélnek angolul, van wifi és európai arc. Az árak korrektek, a drágább helyeken max. 200 yuan/fő/éj a külön kétágyas ( dormitory sokkal olcsóbb), de délen egy kétágyas szoba 120-ból kijön két főre.
Be lehet fizetni szervezett kirándulásokra max 2 óra buszútra a várostól, english guide + ebéd + belépők, 300 körül mozog az áruk. Privátban max. 100 yuan a spórolás, kalandos és érdekes, de belefárad az ember egy idő után, mert minden járatot külön keresni kell, sok az átszállás, nem beszélnek angolul, stb. Van az a pont, aikor ez már fárasztó.

A bejegyzés trackback címe:

https://tatarjaras.blog.hu/api/trackback/id/tr238699760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása